ALAT-ALAT MUZIK TRADISI
Seperti kaum lain juga Suku kaum Suluk masih mengamalkan muzik-muzik tradisional seperti Gong Agong , Kulintangan, Biola, Gabbang, Suling, Suanay,Kulaing. Muzik tradisional suku kaum suluk mempunyai sistem not yang tradisional dan seni kata lagu ataupun seni kata muzik tidak bertulis, semua muzik dan nyanyian diturunkan secara tradisi dari generasi ke genarasi.

Kulintangan

Kulintangan
Kulintangan terdapat 8 hinga 11 gong kecil yang dimainkan bersama dengan Gendang Gandang, Gong Besar Agong Tunggalan, 2 buah Gong Nipis Agong Duwahan dan sekurang-kurangnya 5 orang pemain Kulintangan.



Gabbang


Gabbang dan Biola
Gabbang dan Biola adalah seiring dimainkan oleh pemain muzik tradisional suku kaum Suluk .Gabbang adalah muzik yang paling unik dan popular sering dimainkan di majlis keramaian seperti Perkahwinan, Pertunangan, dan majlis keramaian yang lain. Gabbang mempunyai 17 hingga 24 key not yang berlainan bunyi menarik.Gabbang dimainkan oleh wanita dengan nyanyian Lagu Lugu tradisional suluk dan seiring dengan Biola oleh pemain Lelaki dan jenis lagu yang didendangkan seperti MagLugu, Sindil ( lagu jenaka ), Tahtah, Kissa ( lagu berunsur Kisah atau cerita ), Maglangan ha Pengantin atau Bata-bata ( lagu untuk Pengantin dan Kanak-kanak ),Magtarasul ( berpantun ) dan Magsangbay ha Pangangalay ( lagu untuk penari Pangalay ). Lyrics lagu-lagu ini adalah daripada idea dan perasaan yang tercetus oleh si pemain/penyanyi Lugu tanpa di tulis. Dan Nyanyian tersebut diturunkan secara tradisi dari generasi ke generasi.